Reserverad upphandling av fruktkorgar nominerad till årets offentliga affär

T.v.. Marie Emilsson, inköpssamordnare och Sandra Stark, Upphandlare


Inför årets upphandlingsdagar är vi stolta att finnas med bland de nominerade till utmärkelsen Handslaget 2017 som delas ut av Offentliga affärer till det som anses vara årets bästa offentliga affär.

I år är vi nominerade genom upphandlare Sandra Stark för den reserverade upphandling av fruktkorgar som genomförts för Söderhamns kommun tillsammans med kommunens inköpssamordnare Marie Emilsson. Upphandlingen, som reserverats för sociala företag, bidrar till att få in människor i arbetslivet och är en av de första som genomförts i Sverige.

Motiveringen till nomineringen:
För att ha öppnat en möjlighet för ett arbetsintegrerat socialt företag att vinna kontrakt med Söderhamns kommun genom att genomföra en upphandling som ett reserverat kontrakt. Upphandlingen omfattar fruktkorgar till kommunens förvaltningar och skapar förutsättningar att bryta utanförskap för medborgare i Söderhamn. Ett arbetssätt som bryter traditionella sätt att teckna avtal och ger förutsättningar att använda den offentliga affären på ett otraditionellt och proaktivt sätt. Detta är strategisk styrning av offentliga affärer i praktiken.

Nya tröskelvärden för offentliga upphandlingar

Från och med årsskiftet höjs tröskelvärdena för offentliga upphandlingar, en prisjustering som genomförs vartannat år av EU-kommissionen.

De nya tröskelvärdena fr.o.m. 2018-01-01 kan du se här >>

Är du vår nästa upphandlingschef?

Som upphandlingschef på Inköp Gävleborg ansvarar du för personal- och arbetsledning av organisationens ca 20 upphandlare stationerade på tre orter i länet. Du är en närvarande chef som får dina medarbetare att växa och utvecklas och har ett stort intresse i frågor om offentlig upphandling. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område och driva och utveckla upphandlingsområdet så att det är effektivt, rationellt och välfungerande med målet att ge bästa stöd och service till kunderna och medarbetarna i upphandlingsfrågor. Du styr via interna policies och riktlinjer och har fokus på affärsmässighet och goda affärer inom ramen för LOU. Som Upphandlingschef ingår du i ledningsgruppen och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang.

Vi söker dig som:

  • Har akademisk examen från högskola/universitet (juridik, förvaltning eller ekonomi) eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Har mycket goda upphandlingskunskaper och stor erfarenhet från arbete inom LOU och relaterade lagar
  • Har praktisk erfarenhet av offentlig upphandling och av att arbeta med upphandlingssystem
  • Har erfarenhet av operativt ledarskap
  • Är analytisk, strukturerad och välorganiserad i ditt arbetssätt och har förmåga att planera och prioritera
  • Är initiativtagande samt resultat- och målinriktad och kan fatta beslut
  • Brinner för att utveckla medarbetarna och skapar engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Är lyhörd och samarbetar effektivt med andra
  • Har förståelse för näringslivsfrågor
  • Har god kommunikativ förmåga i tal och skrift
  • Det är meriterande om du:

    • Har erfarenhet från stora organisationer med verksamhet på flera orter
    • Har erfarenhet av att leda på distans

    Övrigt
    Resor ingår i tjänsten. Körkort för personbil fordras. I denna rekrytering kan personlighetstest komma att användas som en del i urvalsarbetet.

    Kontakt
    Om Du vill veta mera, kontakta Lina Haglund, Förbundsdirektör, 010-471 30 19, lina.haglund@inkopgavleborg.se. Facklig kontaktperson för Vision är Fredrik Dahlström, 010-471 30 20.

    Ansökan
    Välkommen med din ansökan senast den 2018-01-19
    Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
    Ansökan tas emot via e-post: personal@inkopgavleborg.se

    Varaktighet/Arbetstid
    Tillsvidare, 100% med tillträde enligt överenskommelse.

Lina Haglund ny förbundsdirektör hos Inköp Gävleborg

Nu är rekryteringen av ny förbundsdirektör till Inköp Gävleborg klar och det blir även fortsättningsvis Lina Haglund som kommer att axla rollen. Lina har sedan februari varit tillförordnad förbundsdirektör, men har även tidigare funnits i organisationen som upphandlare.


Förbundsdirektören har ordet
När vi nu står inför stundande helger tar jag tillfället i akt att önska er alla en riktigt god jul och ser fram emot att som ordinarie förbundsdirektör fortsätta att utveckla vår professionella och viktiga verksamhet.

Det känns mycket roligt och inspirerande att tillsammans med er skapa ökade möjligheter till bra offentliga affärer.

/Lina Haglund

Ny rangordning för tolktjänster

Fr.o.m. 20171127 gäller en ny rangordning för tolktjänster.

Rangordningen samt info om hur du beställer hittar du här eller i avtalsdatabasen Kommers.
Avtalet avser både telefontolkar och platstolkar.

Till info om rangordningen >>

Anbudsskolor för företag


Under hösten har vi på Inköp Gävleborg tillammans med medlemskommunerna startat upp arbetet med så kallade praktiska anbudsskolor. En anbudsskola riktar sig mot företagare och ger en inblick i LOU och vad som styr de offentliga inköpen men innehåller också en mer praktisk del. Deltagarna får under handledning av upphandlare från Inköp Gävleborg vara inne i systemet och prova på att lämna ett anbud i en påhittad upphandling, ett tillvägagångssätt som visat sig vara uppskattat.

Sandra Stark och Maria Larsson från Inköp Gävleborg är de som hittills hållit i anbudsskolorna.
– Det här är ett jättebra sätt att introducera företag till våra upphandlingar. Ofta upplever deltagarna efter anbudsskolan att det är mycket enklare än vad de hade föreställt sig, säger Sandra Stark.

Och fler anbudsskolor kommer att anordnas framöver ute i kommunerna. Information om var och när läggs löpande ut här på Inköp Gävleborgs hemsida och näst på tur är Älvkarleby den 18/1 2018 klockan 18.00.

Inbjudan till Informationsmöte om Funktionsupphandling av ljus inom Bollnäs kommuns fastighetsbestånd

Den 14/11 anordnas ett informationsmöte på Scandic i Bollnäs angående annonserad funktionsupphandling av ljus.

Läs mer om mötet i denna inbjudan >>

DSV Söderhamn

DSV meddelar att de har driftstörningar i Söderhamnsområdet gällande postnummer 820 10 – 828 99.
Driftstörningarna beror på att åkeriet som kört för DSV i Söderhamn har gått i konkurs och drivs just nu av konkursförvaltare.
DSV jobbar febrilt med att knyta nya avtal med nya aktörer.

För att hålla uppe trafiken har DSV satt in extrabilar men dessa körs utav chaufförer som
är oerfarna vilket kan orsaka förseningar.

Kommande företagsutbildningar

Gävle
Den 7:e november anordnar vi ett informationstillfälle för att du som leverantör ska få en inblick i hur en upphandling går till och hur vi tillsammans skapar förutsättningar för att göra bra upphandlingar i framtiden.

Läs mer om informationsträffen och hur du anmäler dig här >>

Ockelbo
Upphandling kan tyckas krångligt och invecklat men innebär stora affärsmöjligheter – vare sig ditt företag
är stor elller litet. Varmt välkommen till denna informationsträff där vi ger dig en grundläggande inblick i hur
upphandlingar går till och vad det är som styr de offentliga inköpen.

Datum för utbildningen är den 2/11 och informationsträffen kommer att följas upp av en praktisk anbudsskola den 23/11
Läs mer om informationsträffen och hur du anmäler dig här >>

Nominering till Megafonen – årets kommunikatör 2017

Varje år delas utmärkelsen Megafonen ut i samband med Publikom, en två dagars konferens och mötesplats för innovativa ledare och kommunikatörer.
Megafonen är ett pris som delas ut till den kommunikatör eller representant för en offentlig organisation som särskilt bidragit till goda resultat kring verksamhetens kommunikations/informationsuppdrag.

I år är vi glada att meddela att vår kommunikatör, Emeli Ekblad, finns med som en av sex nominerade kandidater.

Läs mer om utmärkelsen och nomineringarna här >>

Top