När du fått ett avtal är det lite olika hur det sedan fungerar. Ibland är det en ensam leverantör som får avtalet och i andra fall tecknas avtal med flera leverantörer.
Finns det flera leverantörer rangordnas ibland avtalen. Vid tilldelningen innebär det att en leverantör rangordnas som nummer ett och på så vis är den som kommunen i första hand ska vända sig till vid beställning. Utifrån olika kriterier kan beställaren sedan vända sig till nummer två o.s.v.

Ibland finns både rangordning och förnyad konkurrensutsättning i ett avtal, och den förnyade konkurrensutsättningen genomförs då ofta när beställningen överstiger ett visst värde eller då man behöver ta hänsyn till andra kriterier som är avgörande för inköpet. Dessa kriterier är alltid angivna i avtalet.
E-HANDEL OCH E-FAKTURA
En del av Inköp Gävleborgs kommuner har infört inköpssystem, vilket för dig som leverantör innbär att dina varor eller tjänster ska implementeras i systemet. Hur detta går till och hur du sedan skickar dina fakturor till kommunerna kan du läsa mer om under E-handel >> och E-faktura
Senaste kommentarer