VANLIGA FRÅGOR

BESTÄLLARE

Vad gäller vid köp av begagnade varor?
Även vid köp av begagnade varor gäller LOU, och dessa inköp måste alltså konkurrensutsättas och annonseras på samma sätt som alla andra inköp.

Vart vänder jag mig om jag får en felaktig faktura?
Om en leverantör skickar en felaktig faktura till dig, vänder du dig direkt till leverantören och ber denne att skicka en ny.

Vart vänder jag mig med reklamationer?
Kontakta leverantören direkt och skicka en kopia till kundtjänst på Inköp Gävleborg.

När kan jag göra en direktupphandling?
Finns ett avtal på den vara eller tjänst du behöver köpa, ska du alltid beställa från det befintliga avtalet. Finns inget avtal blir det aktuellt med en direktupphandling och det är värdet av varan eller/tjänsten som avgör hur du ska gå tillväga.
Läs mer här >>

Hur gör jag när det inte finns något avtal för den vara/tjänst jag behöver köpa?
Finns inget avtal för den vara eller tjänst du behöver köpa finns olika riktlinjer för hur du ska gå tillväga beroende av inköpets värde.
Läs mer här >>

Hur och var hittar jag som beställare aktuella avtal?
Du får automatiskt tillgång till Inköp Gävleborgs avtalswebb om du använder en dator som finns i din kommuns/bolags datanät om kommunen/bolaget är anslutet till Inköp Gävleborg. Du kommer till avtalswebben genom att välja din kommun eller organisation under rubriken Beställ/Sök avtal under fliken Beställare >>.

När du kommer in i avtalswebben finns flera alternativ för hur du kan söka. Antingen använder du rutan för Fritextsök och skriver in ditt sökord där, t.ex. smör. Om inget avtal visar sig när du söker får du kanske tänka lite bredare med vilka ord du ska skriva, t.ex. möbler istället för bord eller husgeråd istället för mikrovågsugn.

Avtalswebben erbjuder också möjlighet att söka på olika Kategorier, t.ex. Hälsa & Sjukvård eller Skola.

FÖRETAGARE

Var ser jag aktuella upphandlingar?
Vill du se vilka upphandlingar som är annonserade just nu?
Du hittar samtliga annonserade upphandlingar i vår leverantörsportal, Kommers annons. Till leverantörsportalen >>
Vill du sedan ta del av underlaget i respektive upphandling måste du först skapa ett konto. Läs mer här >>

Hur får jag åtkomst till underlaget i en upphandling?
Vill du ta del av underlaget i en annonserad upphandling måste du först skapa ett konto i vår Leverantörsportal Kommers Annons. Hur du skapar ditt konto och sedan tar del av underlag i olika upphandlingar kan du läsa mer om i vår Steg för steg guide >>

Skapa konto/registrera dig i Leverantörsportalen
För att kunna ta del av underlag i annonserade upphandlingar, prenumerera på annonserade upphandlingar eller vara med och lämna anbud, måste du först skapa ett konto/registrera dig i vår Leverantörsportal Kommers Annons.
Vill du veta hur du skapar ett konto? Läs mer här >>

Var loggar jag in i leverantörsportalen?
Klicka här >> för att komma till inloggningssidan i Leverantörsportalen Kommers Annons.
Obs! För att kunna logga in måste du först skapa ett konto >>

Hur går jag till väga för att lämna anbud?
Om det är första gången du ska vara med och lämna anbud rekommenderar vi att du följer vår Steg för steg guidehär på hemsidan. Här får du information om hur du går tillväga för att ta del av underlaget i en upphandling samt vad du bör tänka på då du lämnar ditt anbud.
Till guiden >>

Var kan jag lämna synpunkter på avtalen?
Har du synpunkter på något av våra avtal är du välkommen att skicka dessa till: info@inkopgavleborg.se

Om jag är registrerad, varför kan jag inte logga in i Kommers Annons? Hur gör jag?
Kontrollera att du har skrivit rätt lösenord och e-postadress. Om det fortfarande inte fungerar så beställer du ett nytt lösenord klicka här >> .

Jag har glömt mitt lösenord till Kommers Annons. Kan jag få ett nytt?
Beställ ett nytt lösenord genom att klicka här >>. Nästa gång behöver du bara ange din e-postadress och ditt lösenord. Spara dessa uppgifter för framtiden.

Jag försöker få ett nytt lösenord via e-post men det fungerar inte. Vad beror det på?
Kontrollera först att du skrivit rätt e-postadress. Om den är rätt så kan problemet bero på att ditt företag har ett spamfilter eller liknande som hindrar e-posten från att komma fram. Kontakta i så fall IT-ansvarig på ditt företag.

Jag har bytt e-postadress och kan inte logga in i Kommers. Vad ska jag göra?
Om du byter e-postadress så måste du göra en ny registrering.

Jag vill inte ha e-postmeddelande när nya upphandlingar annonseras. Hur gör jag?
Logga in på Kommers Annons och ändrar dina inställningar under Användaruppgifter.