Efter en lång process med flera överprövningar finns nu skolskjutsavtalen på plats och bussarna rullar till skolorna runt om i länet. Resultatet av upphandlingen är avtal med stort fokus på miljön, något som varit viktigt för samtliga medlemskommuner i Inköp Gävleborg.

Bollnäs Buss är ett av företagen som vann upphandlingen och företaget är nu i full gång med att anpassa sin fordonsflotta enligt kraven i avtalet.
– För oss innebär det att vi kommer att ha en mycket ren fordonsflotta med en mix av bussar som kommer att drivas med fossilfritt drivmedel, HVO och nyare fordon som har högsta miljöklass, Euro 6. De allra äldsta fordonen håller vi på att byta ut vilket kommer att vara klart till årsskiftet, säger Ulf Eriksson på Bollnäs buss.

I upphandlingen gavs pluspoäng till leverantörer med fordon som drivs med miljövänliga drivmedel, något som gav resultat över förväntan genom att även anbudsgivarna såg vikten av att satsa på miljön.
– Att skolskjutsarna drivs med miljövänliga fordon känns som ett naturligt steg och är självklart positivt. När det handlar om just skolskjutsar är sträckorna relativt korta och miljöpåverkan blir därför också lokal. Fick man önska skulle också fler fordon som trafikerar längre sträckor övergå till miljövänliga drivmedel. På så vis kan vi få en mer global inverkan på miljön, säger Ulf Eriksson.

Jonas Bäckström, Inköp Gävleborg

Jonas Bäckström, ansvarig upphandlare på Inköp Gävleborg, är nöjd med miljöhänsynen som tagits i upphandlingen och ser möjligheter till ytterligare positiv inverkan i länet.

– Både vi och leverantörerna ser stora vinster med att satsa på miljön, vilket känns väldigt bra. Genom att vi ökar efterfrågan får vi förhoppningsvis också en större tillgänglighet av fossilfria bränslen i länet. På så vis kan avtalet skapa ringar på vattnet och möjliggöra även för fler att övergå till detta miljövänliga alternativ, säger Jonas Bäckström.


Följande leverantörer har avtal för skolskjutsar t.o.m. 2022-07-31:
Bollnäs Busstrafik AB, VS & Perssons Bussar AB, Västanhede Trafik AB, X-läns taxiservice AB, Mohlins Bussar AB, Byberg & Nordins Busstrafik AB, Brobergs buss i Gnarp AB, Hällbo Busstrafik AB, Martin Wahlmans Buss AB

Att i upphandlingar efterfråga en viss funktion är ett sätt att öppna upp för leverantörer att komma med olika lösningar på det som vi som beställare behöver. Istället för att i en upphandling ange specifika krav på hur en vara eller tjänst ska vara utformad ber vi marknaden komma med svaret på hur det vi efterfrågar på bästa sätt kan tillgodoses, något som kan både främja och driva utveckling.

I denna film lyfter upphandlingsmyndigheten vår upphandling av skadedjursbekämpning som ett exempel på hur man kan arbeta med funktionskrav i upphandlingar.

Filmen har producerats av Upphandlingsmyndigheten.
Se fler av deras informationsfilmer här >>

Missa inte höstens affärsmöjligheter när Inköp Gävleborg tillsammans med Söderhamns kommun finns på plats på Faxeparks företagarfrukost för att informera om vilka upphandlingar som är på gång.

Med avtalsområden som kioskprodukter, livsmedel i konsumentförpackning, byggmaterial, järnhandelsvaror, fordonstillbehör och reservdelar finns något för både små- medelstora- och större företag i upphandlingsplanen.

Läs mer och anmäl dig senast 20/9 på www.soderhamn.se>>

Kommunalförbundet Inköp Gävleborg är ett gemensamt organ för inköpssamverkan för nio kommuner i Gävleborgs län samt Älvkarleby kommun. Som ”Partnern för den bästa affären” har Inköp Gävleborg uppdraget att utifrån sina tio medlemskommuners behov ansvara för upphandlingsverksamheten. Även ett flertal av de kommunala bolagen använder sig av Inköp Gävleborgs tjänster.

Ett ökat intresse för inköps- och upphandlingsfrågor finns bland såväl medlemskommunerna som näringslivet, där den goda offentliga affären utgör en viktig del i en region som växer och utvecklas. Antalet upphandlingsuppdrag ökar ständigt och omfattar idag över 500 upphandlingar per år inom allt ifrån kontorsmaterial, konsulter och livsmedel till snöröjning, fordon och fastighetstjänster. Osäkerhet kring en av medlemskommunernas fortsatta medlemskap i Inköp Gävleborg bidrar även det till att du som förbundsdirektör kommer att driva arbetet i en organisation i förändring.

Du är kommunalförbundets ledande tjänsteman och direkt underställd förbundsdirektionen där ditt uppdrag finns förtydligat i en förbundsordning. Du rapporterar direkt till förbundsdirektionen och ansvarar för att dess beslut verkställs samt har ekonomiansvaret för en budget på 23 mkr samt personal- och arbetsmiljöansvar. Du är också föredragande i det ägarsamråd som finns och som behandlar strategiska frågor kring samverkan i inköps- och upphandlingsfrågor.

Som förbundsdirektör ansvarar du för personal- och arbetsledning av organisationens ca 30 medarbetare. Du är en närvarande chef som får dina medarbetare att växa och utvecklas. Tillsammans med dina medarbetare sätter du upp mål för verksamheten och får alla att vilja bidra till att målen uppnås. Du samordnar arbetet inom organisationen och dess olika funktioner och skapar tydliga former för dialog och samverkan.

Du är den som omvärldsbevakar och har ett stort intresse i frågor om offentlig upphandling. Du förutsätts ha god och regelbunden dialog med medlemskommunerna och är den som representerar kommunalförbundet i olika regionala och nationella nätverk.

Medlemskommuner och organisation
Medlemskommunerna som ingår i Inköp Gävleborg är Bollnäs, Gävle, Hofors, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Ockelbo, Ovanåker, Söderhamn och Älvkarleby kommun.

Inköp Gävleborg har flera kontor i varierande storlek i länet där huvudkontoret ligger i Söderhamn. Organisationen är indelad i kategoriteam med kunskap och erfarenhet inom olika branscher och merparten av de anställda är placerade på kontoren i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall.

Inom organisationen finns förutom upphandling även ekonomi-, kommunikatörs-, e-handels-, controller- och kundtjänstfunktioner. IT-stöd sköts via Gävle kommun och personaladministration via Söderhamns Kommun.

Formell kompetens
Högskoleexamen motsvarande minst 180 högskolepoäng eller motsvarande med inriktning mot ekonomi eller juridik.

Erfarenhet
Du ska ha:
• några års erfarenhet som chef- och ledare med ekonomiskt ansvar.
• erfarenhet av att driva utvecklings- och förbättringsarbete med goda resultat.
• förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation.
• erfarenhet och/eller god kännedom om upphandling inom offentlig verksamhet.

Personliga egenskaper
Som person är du trygg, stabil och skapar engagemang och delaktighet genom ett tydligt ledarskap och god kommunikativ förmåga. Relationsskapande och samarbetsförmåga är avgörande för att underhålla och utveckla kontaktytorna och nätverken såväl runt omkring Inköp Gävleborg som internt i organisationen. Du har förmågan att arbeta med komplexa frågor, att analysera problem och lösa komplicerade frågor. Du är ekonomiskt medveten såväl i ditt budgetansvar som utifrån organisationens uppdrag och medlemskommunernas intressen.

Kontakt
Om Du vill veta mera, kontakta Bertil Eriksson, Förbundsdirektionens ordförande, 070 – 344 12 78, bertil.eriksson@ovanaker.se


Ansökan

Sista datum för ansökan: 2017-10-08
Obs! Det går inte längre att ansöka till tjänsten.

Ange löneanspråk

Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidare, 100%

Från 2017-09-15 är det ett nytt avtal på nutritionsprodukter som gäller. Det är samma leverantörer som tidigare men rangordningen kan ha förändrats.

Info om avtalet och produkterna hittar du här >>

Idag har kommunerna i Hälsingland Martin & Servera som grönsaksleverantör medan Gävle och Älvkarleby beställer från Upplands trädgårdsprodukter.

Fr.o.m. 15 september byter ovanstående kommuner leverantör till Aktiebolaget Skövde Grönsakshus http://gronsakshuset.se/.

Hofors och Ockelbo har kvar sin nuvarande leverantör till september 2018 innan de ansluter till detta avtal.

Andreas Helgesson, Stenbackens boende- och arbetskooperativ och Sandra Stark, Inköp Gävleborg


Fr.o.m. 1 september har Söderhamns kommun en ny leverantör av fruktkorgar, det sociala företaget Stenbackens boende- och arbetskooperativ. Upphandlingen har genomförts som ett s.k. reserverat kontrakt vilket kortfattat innebär att enbart sociala företag haft möjlighet att vara med och lämna in anbud.

Andreas Helgesson på Stenbacken är glad över att ha vunnit upphandlingen.
– Just riktade upphandlingar som den här innebär stora möjligheter för oss som driver sociala företag. Samtidigt som vi kan ge fler personer sysselsättning och få in dem i arbetslivet så blir det också en kvalitetssäkring av vår egna verksamhet i och med att vi måste leva upp till de krav som kommunen ställer, säger Andreas.

Processen med den reserverade upphandlingen startade redan under vintern då Inköp Gävleborg tillsammans med Söderhamns kommun började titta på möjligheterna med reserverade kontrakt. För att ta reda på mer om hur intresset bland de sociala företagen såg ut bjöds de in till dialog varefter man såg över vilka områden som behövde upphandlas som skulle passa bra att genomföra som reserverade kontrakt.

Därefter har flera möten anordnats och de sociala företagen har getts möjlighet både till en grundläggande utbildning inom LOU och upphandling men också till en mer praktisk anbudsskola med fokus på hur man formulerar och lämnar in ett anbud.
– Det har varit en bra process där vi mötts flera gånger och där vi har haft möjlighet att vara med och påverka. Därför blev det också enklare att ta steget och vara med och lämna anbud, säger Andreas Helgesson.

Även upphandlare Sandra Stark på Inköp Gävleborg har en positiv upplevelse av både processen och resultatet av upphandlingen.
– Vi lär oss mycket av att föra dialog med de sociala företagen. Speciellt roligt i just den här upphandlingen är att flera sociala företag valt att samarbeta och kommer att sköta olika delar av leveransen, säger Sandra.

Sandra är den upphandlare hos Inköp Gävleborg som tillsammans med kommunens inköpssamordnare, Marie Emilsson, genomfört upphandlingen. Bakgrunden är en motion i Söderhamns kommun där det beslutats att två upphandlingar under året ska riktas till just sociala företag, vilket Marie fått i uppdrag att genomföra.
– Det känns jättebra att vi nu är i hamn med avtalet. Fruktkorgarna kommer att bli något dyrare än tidigare, men istället ser vi stora vinster i att fler som står långt ifrån arbetsmarknaden ges möjlighet till sysselsättning. Dessutom kommer Stenbacken att sträva efter så stor andel ekologisk frukt som möjligt vilket känns viktigt både för dem och för oss, säger Marie Emilsson.

Förutom Söderhamns kommun så ingår också bolagen Söderhamn Nära, Faxeholmen samt Inköp Gävleborg i Söderhamn som beställare/avropande enheter på avtalet.

Fakta reserverade kontrakt
En upphandlande myndighet har nu enligt LOU möjlighet att reservera deltagandet i upphandlingar för leverantörer vars främsta syfte är social och yrkesmässig integration och där minst 30 procent av dem som leverantören sysselsätter är personer med funktionsnedsättning eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Mer om reserverade kontrakt kan du läsa på Upphandlingsmyndighetens hemsida.

Den 1 december byter vi leverantör för Tvätt & textilserviceavtalet. Den nya leverantören är CWS Boco och avtalet omfattar tvätt av sänglinne, handdukar, underbyxa, undertröja m.m främst till länets äldreboenden.

Informationsmöte 29/8
Tillsammans med den nya leverantören kommer vi att anordna ett informationsmöte gällande det nya avtalet där representanter från kommunerna och de enheter som idag nyttjar denna tjänst är varmt välkomna.

Datum och tid: 29 augusti klockan 10.00
Plats: Inköp Gävleborg, Söderhamn, Köpmangatan 7

Som upphandlare hos Inköp Gävleborg ingår du i ett av våra team och skapar förutsättningar för bra och hållbara affärer åt våra medlemskommuner och bolag. Placering på något av våra kontor i Hudiksvall, Söderhamn eller Gävle.

Dina arbetsuppgifter kommer främst bestå av att:

  • självständigt förbereda och analysera avtalsområden.
  • föra dialog med representanter från kommuner och bolag samt leverantörer.
  • genomföra upphandlingar enligt LOU.
  • vara projektledare med helhetsansvar för upphandlingsprocessens alla delar.
  • utvärdera anbud och utifrån detta ta ställning och fatta beslut.
  • löpande genomföra avtalsuppföljning inom strategiska områden.

Kvalifikationer
Nu söker vi dig som har talang och intresse av upphandlingsområdet. Du kan vara upphandlare idag men kan också exempelvis ha genomgått en YH-utbildning inom inköp eller upphandling. Om din erfarenhet av inköp och upphandling är begränsad är vi beredda att låta dig växa in i jobbet men oavsett bakgrund så förväntar vi oss att du har goda meriter i form av referenser från tidigare anställningar.

Varje upphandling involverar referensgrupper och leverantörer och som upphandlare fungerar du som en projektledare som leder upphandlingsarbetet från start till mål. Det är därför viktigt att du har ett intresse för att jobba med hela upphandlingsprocessen där stort fokus läggs på förberedelse och uppföljning och där det är meriterande om detta intresse kan styrkas med arbetslivserfarenhet.

Inköp Gävleborg är en marknadsorienterad organisation och vi värdesätter erfarenheter av upphandling inom många branscher.

Vi erbjuder stimulerande och omväxlande arbetsuppgifter med många kontakter både inom den offentliga och privata sektorn.

Kunskaper och bakgrund
Vi förutsätter att du:

  • har ekonomisk och eller teknisk utbildning på högskolenivå eller motsvarande.
  • har kunskaper i affärsjuridik.
  • har goda IT-kunskaper.
  • har lätt att uttrycka dig i tal och skrift.
  • har språkkunskaper i engelska.

Det är en fördel om du har erfarenhet av offentlig upphandling.

Personliga egenskaper

Dina personliga egenskaper och din utvecklingspotential är viktiga för oss. Uppdraget innefattar många kontakter med såväl beställare som leverantörer varför din servicekänsla och förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer är av stor vikt. Du arbetar självständigt men har också god samarbetsförmåga då du kommer att ingå i ett av våra kategoriteam. Såväl i rollen som i dina uppdrag ser vi att du har initiativförmåga, har en vilja att hitta nya lösningar och driva utveckling. Vi ser också att du är resultatorienterad, analytisk och har ett strukturerat arbetssätt.

Vi förutsätter att du:

  • är utåtriktad, positiv med servicekänsla.
  • är en van och duktig förhandlare.
  • är noggrann, stresstålig och van att arbeta självständigt och i grupp.
  • har god kommunikativ förmåga och initiativkraft.

Om Du vill veta mera, kontakta vår Förbundsdirektör Lina Haglund tel 010-471 30 19, eller upphandlingschef Kent Mähler tel. 010-471 30 15.

Ansökan
Sista daum för ansökan: 2017-08-23
Urval till intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

Vi tar emot din ansökan, CV och personligt brev, via e-post:
personal@inkopgavleborg.se

Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidare, 100%

Sommar och semester innebär inte bara sol och ledighet. Det är också högsäsong för bluffmakare av olika slag. Både privata företag och offentlig verksamhet får bluffakturor och påhälsningar av oseriösa försäljare som påstår sig redan vara leverantörer.

Kontrollera i avtalsdatabasen vilka leverantörer ni har avtal med när inköp ska göras och kontakta gärna vår kundtjänst om du är osäker.

Det är också extra viktigt att vikarier/sommarjobbare får information om vad som gäller beträffande inköp och beställningar av varor och tjänster när ordinarie personal inte finns på plats.

Meddela gärna oss på Inköp Gävleborg om någon i din verksamhet kontaktats av oseriösa säljare så kan vi hjälpa till att varna andra.

Top