Vanligtvis skickas mejl från vårt upphandlingssysstem Kommers ut via adressen noreply@inkopgavleborg.se.

P.g.a. tekniska problem kommer vi under sommaren istället att skicka ut mejlen via noreply@kommersannons.se. Det innebär att du som leverantör/företagare eller beställare därför mejl som skickas ut från vårt system från denna adress.

Tekniker arbetar med ärendet och vi kommer att återgå till noreply@inkopgavleborg.se så snart problemet är löst.


AJ Produkter är en av leverantörerna som förser våra medlemskommuner med bland annat kontorsmöbler samt möbler till skola och förskola. Anders Skoglund arbetar som distriktschef och har många års erfarenhet av att vara leverantör åt kommunerna dels i och med AJ Produkter men också som mindre, lokal leverantör.
– Jag arbetade mot offentlig sektor redan innan LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) stiftades men då i mitt egna företag Lek o Spel. När lagen kom på plats tog det sedan mig tre år innan jag faktiskt vann ett avtal vilket då var lite frustrerande. Men i slutändan är det definitivt värt det arbete som man behöver lägga ner på att vara med i upphandlingarna eftersom det ger så mycket att få avtal med kommunerna, säger Anders.

Idag representerar Anders en större aktör, AJ Produkter, som har avtal med kommuner över hela Sverige. Företaget har sitt huvudkontor i Halmstad men har även ett lokalt kontor i Gävle där det också finns ett showroom som möjliggör för kunderna att komma och se delar av sortimentet på plats. Att bygga och vårda relationer ser Anders som en av de viktigaste delarna med arbetet liksom att alltid hålla det man lovat.
– Även om man vunnit ett avtal är det viktigt att arbeta aktivt mot kunderna. Jag försöker besöka så många kommunala skolor och förskolor som möjligt så att de vet vilka vi är, vad vi kan erbjuda och får ett ansikte på oss som de har avtal med. Jag tycker att det fungerar väldigt bra att arbeta med beställarna ute i kommunerna och vi är måna om att de känner förtroende för oss, berättar Anders.

Upphandlingar och avtal ser Anders som positivt ur flera aspekter, bland annat genom den trygghet som det ger till beställarna.
– Genom avtalen vet beställarna vem de får handla av vilket också gör det enklare att säga nej när de blir kontaktade av olika försäljare. Tyvärr finns det dessutom de som är ute och försöker lura kunderna på olika sätt och då kan det vara skönt att ha ett avtal att luta sig mot, säger Anders.


Resecity
Upphandlingen med Inköp Gävleborg har fungerat bra och avtalet sysselsätter idag cirka tre heltidstjänster här hos oss.

Genom att leva upp till kommunernas krav och ta till vara på deras feedback utvecklas vi ständigt och blir bättre som företag, vilket är mycket positivt.
Ola Andersson, regionchef Resecity

Resecity har avtal med samtliga Inköp Gävleborgs medlemskommuner.


Söderhamns catering
För oss utgör avtalet med Söderhamns kommun en betydande del av vår verksamhet.

Vi ser också gärna att beställningarna görs via inköpssystemet, vilket är ett jättebra verktyg som minimerar riskerna för fel både i beställningar och fakturering.
Christina Söderlund, Söderhamns catering AB

Söderhamns catering har avtal med Söderhamns kommun


Koneo
Vi tycker att samarbetet med kommunerna fungerar fantastiskt bra och har fått ett mycket bra bemötande ute hos beställarna.

Sedan avtalet tecknades har vi kunnat anställa ytterligare en person och när det nu har börjat rulla på hoppas vi på att kunna rekrytera ytterligare.

Bo Eriksson, Andreas Eriksson, Anton Kjellin, Koneo Hälsingland

Konica Minolta och Koneo har avtal med Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Nordanstig och Ovanåker.

Positiv respons från kommunernas leverantörer
God kommunikation och en jämn fördelning av stora och små leverantörer är ett par av de resultat vi på Inköp Gävleborg kunnat se i vår senaste leverantörsundersökning. Undersökningen visar också att över hälften av kommunernas leverantörer har en lokal eller regional förankring, och även tidigare statistik visar på att andelen lokala företag ligger runt 65-70%.

– Ett av målen med våra upphandlingar är att främja tillväxten inom kommunerna, d.v.s. möjliggöra för de lokala företagen att vara med och lämna anbud. Ett sätt att göra det på är att dela upp upphandlingarna i mindre delområden, något vi också kommer att se mer av framöver i och med nya möjligheter i lagstiftningen, säger Michael Kazmierczak, systemansvarig/verksamhetsansvarig på Inköp Gävleborg.

Den positiva responsen i undersökningen kan delvis ses som ett resultat av långsiktigt arbete inom flera områden.
– Arbetet gentemot våra leverantörer och företag pågår ständigt och vi vill underlätta för dem att delta i våra upphandlingar. Dels genom systemutveckling som vi ser har gett stora resultat men också genom utbildning, dialog och ett ökat samarbete med kommunernas näringslivsenheter, säger Michael Kazmierczak.

Arbetet med just systemutveckling och webb tillsammans med en ambition i organisationen att förenkla underlagen visar resultat i undersökningen, där fler än förr anser att det är lätt att hitta Inköp Gävleborgs upphandlingar och även att underlagen är lätta att förstå.

Den här undersökningen är mycket positiv men för organisationen är det viktigt att alltid sträva efter att bli ännu bättre.
– Bland annat visar den att vi framåt behöver lägga fokus på att tillsammans med kommunerna öka kännedomen om olika avtal ute i verksamheterna. Ska det vara intressant att vara leverantör åt kommunen är det viktigt att man får leverera så som man förväntat sig då avtalet tecknades, säger Michael Kazmierczak.


Statistik från undersökningen
84% anser att kommunikationen mellan upphandlaren och företaget var god.
Ca 22% har en omsättning under 20 miljoner.
Ca 17% har en omsättning under 5 miljoner.
Ca 60% av de som svarat har lokala kontor i våra medlemskommuner.
Ca 67% anser att det är lätt att hitta Inköp Gävleborgs upphandlingar
Ca 67% anser att förfrågningsunderlagen är lätta att förstå.
Ca 75% är nöjda med Inköp Gävleborg som helhet

Undersökningen har gått ut till sammanlagt 160 leverantörer varav 92 har besvarat enkäten. Fokusgruppen har varit leverantörer åt kommunen i minst ett år.

Tisdag 16/5 klockan 07.30-10.00


Klicka på bilden för mer information.



När vi nu står inför några dagars välförtjänt påsk ledighet finns frågan om Gävle kommuns utträde i vårat medvetande och även i medias fokus. Det är ett stort beslut som ska fattas i KF och vad ett utträde skulle innebära är ännu för tidigt att svara på idag. Det enda vi vet med säkerhet är att det kommer att påverka såväl oss på Inköp Gävleborg som våra medlemskommuner. Inte minst kommer det att påverka Gävle kommun själva som står inför en stor utmaning i uppbyggnaden av en egen inköpsorganisation och där de ekonomiska konsekvenserna av ett sådant val ännu ej tycks vara ordentligt utredda.

Jag lyssnar på argumenten för att bedriva en inköpsorganisation i egen regi, där ett av dem är viljan att underlätta för lokala företag att få avtal med kommunen. Ambitionen är god, en ambition som även vi på Inköp Gävleborg delar och arbetar mycket med tillsammans med våra medlemskommuner. Vår senaste leverantörsundersökning visar att cirka 60% av våra leverantörer redan idag har en lokal förankring och nya lagändringar ger oss nu ännu större förutsättningar att möjliggöra för fler att delta i våra upphandlingar. Vi får dock inte glömma att vi alltid har lagen att förhålla oss till där likabehandling utgör en av de fem grundprinciperna i LOU. Likabehandling som säger att inget företag får särbehandlas eller ges fördelar utifrån exempelvis geografisk förankring. Likabehandling som alla upphandlande myndigheter måste följa, och så även Gävle kommun.

Från det resonemanget går jag vidare till att glatt konstatera att vi på Inköp Gävleborg under 2017 firar 10 år tillsammans med våra medlemskommuner. 10 år av samverkan där vi utgör en av de upphandlande organisationer som nationellt sett kommit längst i arbetet med den offentliga affären. Vi ser idag också en tydlig nationell trend som pekar på att allt fler av de svenska kommunerna ser nyttan och värdet av att samarbeta kring just upphandling. Denna utveckling ser jag som en bekräftelse på att dessa 10 år av samverkan faktiskt har varit och fortfarande är rätt väg att gå.

Så med det sagt går vi vidare mot helgen och jag tar tillfället i akt att önska er alla en riktigt glad påsk!

/Lina Haglund

Bild till vänster: Marie Emilsson, Söderhamns kommun och Sandra Stark, Inköp Gävleborg


Ett femtontal deltagare dök upp då Söderhamns kommun tillsammans med Inköp Gävleborg bjöd in till ett frukostmöte med fokus på sociala krav i upphandlingar. Flera av de sociala företag som etablerats i kommunen fanns representerade liksom olika intresseorganisationer och engagemanget bland deltagarna i mötet var stort. Gemensamt för de sociala företagen är att de på olika sätt skapar sysselsättning för människor som står långt ifrån arbetsmarknaden.

– Att få möta företagen på det här sättet är ovärderligt för oss som genomför upphandlingarna. Det finns stor kunskap och drivkraft inom dessa företag och de nya lagändringarna inom LOU gör att vi kan ge större förutsättningar för dem att delta i de offentliga affärerna, säger Sandra Stark, upphandlare på Inköp Gävleborg.

Mötet inleddes med en kort introduktion av LOU som sedan följdes av dialog där alla gavs möjlighet att ge sin syn och berätta mer om vad det egna företaget eller organisationen har att erbjuda. Möjligheten till samverkan och utveckling utgjorde en röd tråd genom mötet och deltagarnas kommentarer vittnar om vikten av att mötas och lära mer om varandra.

– Det är viktigt att vi lyfter varandra. Samverkan gör att vi kan hjälpa varandra att växa, säger Carina Hedblom Eriksson från Guldkanten.

– Det blir spännande att se vilka möjligheter som de nya lagändringarna medför genom bland annat reserverade kontrakt. Kraven i kommunernas upphandlingar driver också utveckling i våra företag, säger Andreas Helgesson på Stenbacken.

Viljan av att skapa samhällsnytta genom de offentliga affärerna tillsammans med ett beslut i Söderhamns kommun blev upptakten till mötet som nu kommer att resultera i fler. Beslutet säger att minst två upphandlingar med krav på just social hänsyn ska genomföras under 2017.

– Det här var ett första möte och det märkts direkt att det finns mycket att prata om och hur viktigt det är att föra dialog på det här sättet. Nästa steg blir nu att fundera över vilket eller vilka områden vi skulle kunna upphandla med fokus på just sociala krav och sedan får vi mötas igen för att föra en vidare dialog. Jag ser att det finns möjligheter att använda den offentliga affären till att skapa stor samhällsnytta samtidigt som företagen ges förutsättningar för utveckling, säger Marie Emilsson, inköpssamordnare på Söderhamns kommun.

Kortfattat om reserverade kontrakt i nya LOU
En upphandlande myndighet har nu enligt LOU möjlighet att reservera deltagandet i upphandlingar för leverantörer vars främsta syfte är social och yrkesmässig integration och där minst 30 procent av dem som leverantören sysselsätter är personer med funktionsnedsättning eller personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Mer om reserverade kontrakt kan du läsa på Upphandlingsmyndighetens hemsida.

Bild till höger: Lina Andersson, Coompanion Gävleborg och Andreas Helgesson, Stenbacken

Fr.o.m. 2017-02-01 gäller ett nytt avtal för Tekniska konsulttjänster i Gästrikland.

Här hittar du mer info om vad avtalet innehåller och hur du går tillväga vid beställning/avrop.

Information Tekniska konsulter Gästrikland

Fr.o.m. 1/3 2017 gäller ett nytt avtal för städprodukter m.m. och leverantören, Procurator, är densamme
som tidigare.

Mer info om avtalet kan du läsa här >>


Vi håller vår kundtjänst öppet som vanligt mellan 9-12 i mellandagarna.



Jul jul strålande jul!
Då var det dags igen att säkerställa att julens alla underbara ting kommer att kunna uppföras och genomföras på ett traditionsenligt och vackert vis likväl som att det ska ske på ett så resurseffektivt sätt som möjligt och därtill vara i sig en källa till glädje och förnöjsamhet. Det är inte lite krav och förväntningar som ställs på människorna i denna tid då solens strålar i bästa fall med sitt svaga sken ger oss del av det så behövliga energitillskottet en blek vintersol kan ge.

Dessa krav och förväntningar är inte helt olika de som ställs på och förväntas av en upphandlare i det offentligas tjänst. Insatsens höjd och förväntad nivå torde normalt kräva lite av superkrafter för att motsvara detta och då är det väl tur att julen är den tid på året då det är som mest tillförd magi i alla pågående processer. En magi som såväl vi i vårt jularbete anbefaller som vi i den offentliga affären behöver och gör. Alltså önskar vi oss alla en magisk jul likväl som en fröjdefull jul.

Då var det dags för mig att klä granen och fylla dess fot med julklappar, klappar som gör vår offentliga affär än mer värdeskapande än den är idag.

En av de klappar som är mest värdefull är förstås våra nya medarbetare som vi håller på att introducera in i den magiska värld som den offentliga affären så intrikat är sammansatt av. Att komma in och förstå att tillämpa den med målet värde för beställare och medborgare är sannerligen en utmaning värd för den mest hugade att anta. Det är till den ni våra nya kära medarbetare är välkomna att bidra till och genom det skapa det värde som är vårt uppdrag, uppdraget att vara ”Partnern för den bästa affären” kan lätt liknas vid det som nu stundar när vi träder in i jultiden.

Delad glädje är dubbel gläjde är en av livets absoluta sanningar och för mig handlar det om essensän i en affär. Att skapa ett avtalsförhållande där såväl köpare som säljare är nöjda och ser att relationen dem emellan är ömsesidigt värdeskapande är en del i det som jag ser som bra offentliga affärer. För mig är årets julklapp inte en robottdamsugare eller en wookpanna, nej det är dialogen oss emellan, dialogen som ger förutsättningar för säljaren att bättre förstå köparens behov och för köparen att bättre förstå säljarens möjligheter. Det är i detta möte, i detta hårkors som värdeutveckling uppstår.

Vad gäller magiska under är givetvis utveckling av process och system som både integrerar olika systemområden som underlättar för både beställare, upphandlare och leverantörer något som underlättar, föbättrar och adderar värde.
Dessa teknikens under är en del av de saker jag väljer att placera under min magiska gran.

Med en gran så strålande och klappar så värdeskapande känner jag att såväl julefrid som glädje och magi kommer att fylla min jul och jag önskar att även din magiska gran skänker detsamma till dig.

Med detta tillönskas alla en God Jul och ett Gott Nytt År.
Vi ses på det nya året för att med kraft och mod anta de utmaningar och möjligheter som står oss i den offentliga affärens tjänst bi.

Vi ses
//Johan Almesjö, Inköp Gävleborg

Behöver du som arbetar inom Gävle kommun genomföra en direktupphandling?
Nytt fro.m. 12/12 2016 är att det är respektive förvaltning hos Gävle kommun som själva annonserar dessa, en tjänst som tidigare utförts av Inköp Gävleborg.
Liksom tidigare så skapar den som behöver genomföra en direktupphandling själv underlaget.
Mer info om hur man går till väga finns på Ankaret och vid eventuella frågor kontaktas Linn Johansson, Gävle kommun, 026-175025.

Top